Book Reviews: The Data Detective: Ten Easy Rules to Make Sense of Statistics

معرفی کتاب

The Data Detective: Ten Easy Rules to Make Sense of Statistics

 به قلم Tim Harfard





 همگی این داستان قدیمی در مورد اینکه لک‌لک‌ها بچه‌ها را می‌آورند را شنیده‌ایم. اما می‌توان آن را با آمار ثابت کرد. نگاهی به جمعیت تخمینی لک‌لک‌ها در هر کشور اروپایی و سپس تعداد نوزادان متولد شده در سال بیندازید. در سراسر اروپا، یک رابطه فوق‌العاده قوی وجود دارد. لک‌لک‌ها بیشتر، نوزادان بیشتر؛ و لک‌لک کمتر، نوزاد کمتر.

 

 این الگو به راحتی آنقدر قوی است که بتواند از یک مانع سنتی برای انتشار در یک مجله دانشگاه عبور کند. در حقیقت، مقاله‌ای با عنوان Storks Deliver Babies (p=0.008) منتشر شده است. بدون هیچ تردیدی، همه این صفرها به ما می‌گویند که این یک تصادف نیست.

 

 شاید این ترفند را حدس زده‌اید. کشورهای بزرگ اروپایی مانند آلمان، لهستان و ترکیه محل زندگی بسیاری از نوزادان و تعداد زیادی لک‌لک هستند. کشورهای کوچک مانند آلبانی و دانمارک دارای تعداد کمی نوزاد و تعداد کمی لک‌لک هستند. در حالی که یک الگوی واضح در داده‌ها وجود دارد، این الگو به این معنی نیست که لک‌لک‌ها باعث ظاهر شدن نوزادان می‌شوند.

 

 تقریبا می‌توان گفت که شما می‌توانید هر چیزی را با‌ آمار "اثبات" کنید. حتی این که لک‌لک‌ها باعث به وجود آوردن بچه می‌شود.

 

 ما در زندگی روزمره خود دائما با تعداد بی‌شماری از داده‌ها روبرو هستیم -از اخبار بهداشتی گرفته تا نظرسنجی‌های سیاسیکه بر اساس آمار به عنوان حقایقی قطعی به ما ارائه می‌شوند. در چنین شرایطی، طبیعی است که استنباط شود که اگر بر اساس آمار است، باید درست باشد. اما چند بار در مورد یک موضوع با آمارهای متفاوتی روبرو شده‌ایم؟ چگونه می‌توان فهمید که واقعیت‌های ارائه شده صحت دارد؟

 

 در این کتاب، تیم هارفورد با ارائه قواعد اساسی و با شیوه‌ای شهودی، ما را برای ارزیابی منطقی بودن حقایق گفته شده به وسیله آمار کمک می‌کند. این کتاب برای مخاطبان گسترده‌ای طراحی شده است، مجموعه‌ای از داستان‌های جذاب و سرگرم‌کنده را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد چگونه آمارها می‌توانند گمراه‌کننده باشند. نویسنده با اجتناب از اصطلاحات تخصصی و جنبه‌های فنی و حرفه آماری، بر اساس تجربه و تحقیقات خود بطور قانع‌کننده‌ای معتقد است که آمار را باید ابزاری دانست که می‌تواند به ما در درک دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، کمک کند.

 

 این کتاب همچنین در زمنیه‌های جدیدی مانند داده‌های بزرگ و الگوریتم‌ها وارد می‌شود و برخی از مزایای این منابع جدید را ارائه می‌کند؛ اما محدودیت‌ها و سوگیری‌های احتمالی آنها را نیز به ما یادآوری می‌کند. کتاب هارفورد با مثال‌های قانع‌کننده‌ای، اهمیت شفافیت داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌ قوی و حفاظت از استقلال سازمان‌های آماری را نشان می‌دهد.

 

 در زمان حال ما با هجوم آمارهای بیشماری در زمینه مسائل مهمی مانند تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری کرونا، رکود اقتصاد، برگزیت و تحریم مواجه هستیم. این کتاب مستندی است برای همه کسانی که کنجکاو هستند که چگونه می‌توان این حجم از اطلاعات این دنیای پیچیده که در آن زندگی می‌کنیم را درک کنند.


 سرفصل‌های کتاب به شرح زیر است:

 

- Rule One • SEARCH YOUR FEELINGS

- Rule Two • PONDER YOUR PERSONAL EXPERIENCE

- Rule Three • AVOID PREMATURE ENUMERATION

- Rule Four • STEP BACK AND ENJOY THE VIEW

- Rule Five • GET THE BACKSTORY

- Rule Six • ASK WHO IS MISSING

- Rule Seven • DEMAND TRANSPARENCY WHEN THE COMPUTER SAYS NO

- Rule Eight • DON’T TAKE STATISTICAL BEDROCK FOR GRANTED

- Rule Nine • REMEMBER THAT MISINFORMATION CAN BE BEAUTIFUL, TOO

- Rule Ten • KEEP AN OPEN MIND

- The Golden Rule  BE CURIOUS 



✅  Tim Harfard کتاب خود را در ویدئو زیر توضیح می‌دهد و به سوالات پاسخ می‌دهد:



 

منابع:


Comments

Popular posts from this blog

معرفی سایت ConnectedPapers