The Rise and Fall of Development Economics

 🔶🔸🔶 ظهور و سقوط اقتصاد توسعه 🔶🔸🔶

The Rise and Fall of Development Economics






پل کروگمن (Paul Krugman)، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و همچنین برنده جایزه 2008 نوبل اقتصاد است. مقاله «ظهور و سقوط اقتصاد توسعه» در سال 1995 به چاپ رسانده است و اولین فصل از سه فصل کتاب «توسعه، جغرافیا و نظریه اقتصادی» (Development, Geography, and Economic Theory) را شامل می‌شود.


اگر بخواهیم بطور خلاصه بیان کنیم که این مقاله چه سوالی را مطرح می‌کند و چه پاسخی به آن می‌دهد، به شرح زیر خواهد بود:


شاید بتوان سوال اساسی این مقاله را اینگونه نوشت که علی‌رغم اینکه چندین دهه مورد بحث و تحقیقات دقیق در مورد موضوعات انجام شده است، چرا تئوری‌های جغرافیای اقتصادی و اقتصاد توسعه تا حد زیادی از تفکر اصلی اقتصاد خارج شده‌اند؟


به بیان ساده، کروگمن استدلال می‌کند که عدم مدل‌سازی رسمی، دلیل نادیده گرفتن اقتصاد توسعه است. او از طریق تصویری از تئوری فشار بزرگ (Big push)، یادآور می‌شود که باید با مشکل ساختار بازار کنار آمد. بطور خاص، مقیاس اقتصادی نیاز به طبقه‌بندی مدل‌سازی به عنوان یک رقابت ناقص دارد؛ با این حال، هیچ مدل قابل قبول فعلی از رقابت ناقص وجود ندارد. کروگمن استدلال می‌کند که حتی بدون مدل‌های رسمی، تئوری توسعه رو به بالا (high development theory) در بسیاری از موارد درست بود و ار بینش‌های مهم و غیر متعارفی استفاده کرده است که از نظریه‌های اقتصادی سنتی گردآوری نشده بودند.




🔻 توضیحاتی درباره اقتصاد رو به بالا (high development theory)

🔗 Paper: The Rise and Fall of Development Economics

🔗 Book: Development, Geography, and Economic Theory



Comments

Popular posts from this blog

معرفی سایت ConnectedPapers